Selasa, 27 Oktober 2015

STRATEGI PENYELESAIAN MASALAH :)

1.       PENGENALAN
·         Penyelesaian masalah merupakan satu seni kerana tiada satu pendekatan yang universal dalam menyelesaikan masalah.

2.       KENALPASTI MASALAH
·         Pertimbangkan persoalan di bawah:
·         Apakah permasalahannya?
·         Adakah ia masalah saya?
·         Adakah saya mampu menyelesaikannya/ adakah berbaloi untuk diselesaikan?
·         Adakah ia masalah yang sebenar, atau ia merupakan symptom untuk masalah yang lebih besar?
·         Sekiranya ia masalah lama, dimanakah kesilapan atau kelemahan pada penyelesaian sebelum ini?
·         Adakah ia memerlukan penyelesaian yang segera, atau boleh tunggu?
·         Adakah ia boleh selesai dengan sendiri?
·         Adakah berisiko sekiranya saya mengabaikannya?
·         Apakah syarat yang perlu dipenuhi dalam menyelesaikan masalah?
·         Adakah penyelesaian tersebut akan memberi kesan ke atas sesuatu yang perlu dikekalkan?

3.       MENGANALISA SEBAB-SEBAB
·         Analisa ke atas penyebab kepada permasalahan sepatutnya menjurus kepada penyelesaian

4.       MEMBINA PENYELESAIAN ALTERNATIF
·         Perlu lebih maklumat
·         Penyelesaian yang baru
·         Boleh digabung  atau dibuang
·         Akan bertemu sesuatu yang berlawan
·         Kelihatan seperti memberi harapan atau mengujakan.

5.       MEMILIH DAN MELAKSANAKAN PENYELESAIAN TERBAIK
ü  Adalah lebih baik sekiranya penyelelesaian terbaik dipilih berdasarkan kriteria yang ditetapkan
·         Adakah kelebihan dan kekurangan setiap penyelesaian dikenalpasti?
·         Adakah setiap penyelesaian telah dikaji berdasarkan kesan ia akan berikan kepada keseluruhan organisasi, bukan hanya sebuah kumpulan atau jabatan?
·         Adakah maklumat yang diperlukan boleh didapati dalam membuat keputusan memilih penyelesaian alternative yang tebaik.
ü  Membina perancangan untuk pelaksanaan
·         Proses langkah demi langkah atau tindakan dalam menyelesaikan masalah
·         Mengenalpasti sumber/peruntukan
·         Jangkamasa pelaksanaan.

6.       MENILAI KESAN SESUATU PENYELESAIAN
·         Peringkat terakhir dalam menyelesaikan masalah ialah menilai kesan penyelesaiannya.
·         Bermaksud mengumpul maklumat sejauh mana penyelesaian itu dapat dilaksanakan.
·         Kesan berterusan penyelesaiannya perlu dinilai , sebaik-baik dari kriteria kejayaan yang boleh diukur di mana semua pihak bersetuju ?
·         Penilaian penyelesainnya berguna sama ada kesimpulannya positif atau negative.
·         Maklum balas yang positif menunjukkan keputusan itu perlu diteruskan atau diguna di tempat lain.
·         Maklum balas yang negative pula memerlukan banyak masa untuk memperbaiki nya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan