PENGENALAN
·
Mengenalpasti
keperluan latihan merupakan batu loncatan dalam system pengurusan latihan yang
sesuai.
·
Falsafah latihan
ialah prestasi industri merujuk kepada tahap dedikasi yang ditunjukkan oleh
setiap personel dalam sesebuah organisasi.
Ø Tujuan adalah untuk meningkatkan keberkesanan
individu supaya mereka boleh menyumbang kepada daya saing organisasi.
Ø Matlmat latihan adalah untuk memberi manfaat
kepada individu dan perniagaan.
- Peluang untuk prestasi yang lebih baik wujud di semua peringkat organisasi.
- Latihan adalah proses yang berterusan.
ü Apabila seseorang menyertai organisasi
ü Apabila seseorang menganggap tanggungjawab
baru
ü Apabila prestaasi kerja seseorang memerlukan
penambahbaikan
ü Apabila keadaan baru memerlukan perubahan
dalam produk, teknologi, dasar, amalan atau prosedur.
- Program latihan yang dibangunkan mengambilkira banyak factor.
ü Keprluan pkerja untuk mempelajari kemahiran
dan maklumat khusus.
ü Dasar-dasar yang menentukan matlamat
organisasi.
ü Kehendak dan keperluan pelanggan.
ü Konsep dan teori yang digunakan.
ü Kekangan kepada organisasi.
2 JENIS JENIS LATIHAN
2.1 Latihan Dalaman
Latihan dalaman
yang berbeza bagi pekerja , pengurus dan eksekutif.
Untuk
meningkatkan prestasi kerja atau persediaan untuk kenaikan pangkat.
Latihan secara
formal atau tidak formal , berpusat atau terpancar dan terancang atau tidak
terancang.
2.2 Latihan Formal
Latihan formal
merupakan salah satu daripada aktiviti-aktiviti yang telah dibentuk dalam pelan
latihan sesebuah organisasi.
2.3 latihan tidak formal
Merujuk kepada
latihan yang dijalankan oelh setiap penyelia individu yang dianggap wajar dan
perlu.
2.4 Latihan Awal
Merujuk kepada
sebarang aktiviti untuk menyediakan pekerja baru dalam mengendalikan tugas
pertamanya.
Tujuan latihan
adalah untuk membuat pekerja baru menjadi produktif secepat mungkin.
2.5 latihan Orientasi
Proses memberi
seorang pekerja baru gambaran tentang organisasi dan mengandungi maklumat
tentang sejarah organisasi.
Latihan ini juga
untuk menjelaskan mengenai dasar-dasar organisasi.
Orientasi
biasanya sama untuk semua pekerja baru.
Latihan awal
bergantung kepada kawasan di mana pekerja baru akan berfungsi.
Latihan kedua
pekerja kan diberi penjelasan terperinci tentang kerja yang dia akan
laksanakan.
2.6 latihan semula
Latihan semula
adalah proses melatih semula pekerja dalam kemahiran yang dia perlu belajar
dalam latihan awal.
Latihan awal
sangat susah adalah untuk disempurnakan berbanding latihan awal.
2.7 Latihan kenaikan pangkat
Jika pekerja
sudah bersedia untuk maju dari satu tugas ke tugas yang lain dia perlu
mendapatkan kemahiran dan pengetahuan untuk melaksanakan tugas yang baru.
Arahan khas akan
diberikan dalam latihan bergantung
dengan bidang tugas yang bakal dipertanggungjawab ke atas pekerja tersebut.
2.8 Latihan Berterusan.
Latihan berterus
adalah untuk memberikan pekerja maklumat yang wajar dan perlu.
Untuk memastikan
kakitangan sentiasa maklum tentang apa-apa perubahan.
Undang-undang
yang samarata dan dasar syarikat yang sama.
3 MENUBUHKAN PROGRAM LATIHAN FORMAL.
·
Menggunakan
pendekatan sistem untuk latihan bagi mengatasi masalah yang dihadapi.
3.1 penggunaan analisis pekerjaan.
Menentukan jenis
latihan yang diperlukan oleh pekerja.
3.2.
penggunaan objektif tingkah laku.
Menentukan jenis
tugas-tugas yang perlu dipelajari bagi menentukan tingkah laku yang akan
berlaku.
a. Suatu eprtanyaan tentang tingkah laku yang
dikehendaki. Ini memberitahu pelatih tentang apa yang dia akan dapat lakukan
jika dia Berjaya dalam latihan tersebut.
b. Satu penjelasan mengenai keadaan di mana tingkah
laku yang diingini dijangka berlaku.
c. Standard kuantiti dan kualiti tingkah laku
yang diingini dimana jurulatih akan menerimanya sebgai bukti bahawa pelajar
telah memperoleh tingkah laku yang ditetapkan.
Persediaan yang
perlu dilakukan:
a. Huraian tugas yang disediakan untuk setiap
pekerjaan dimana latihan yang perlu dilakukan, kemahiran, pengetahuan dan sikap
yang telah ditentukan, dibangunkan.
b. Objektif latihan kemudiannya diperoleh
daripada analisis dengan kemahiran, pengetahuan dan sikap yang teliti.
Objektif latihan
disusun dan teknik pengajaran yang akan digunakan untuk mencapai
objektif-objektif tersebut ditentukan.
Program latihan
ini digunakan sebagai asas untuk pra
ujian dan pasca ujian unit.
Factor yang
terlibat dalam pembangunan program latihan:
§ Training program developed
ü Organizational policies
ü Operational constraints
ü Employees needs
ü Customers wants and needs
ü New concepts and theories
KEPERLUAN LATIHAN.
ü Prestasi kerja yang berkesan memerlukan
standart kecekapan pada pekerja yang terdiri daripada bidang-bidang penting
seperti pengetahuan kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan kerja.
ü Keperluan latihan seseorang pekerja bergantung
kepada kekurangan yang dimiliki dari segi pengetahuan , kemahiran dan sikap.
4.1 Penilaian keperluan latihan.
·
Keperluan latihan
yang kurang ideal merangkumi peringkat seperti mempertimbangkan terma rujukan,
mengambilkira keadaan dalam sesebuah organisasi,maklumat yang ada berkenaan
pekerja yang baru dan pekerja yang sedia ada,mengambil kira masalah yang timbul
dalam sesebuah organisasi dan pendekatan seperti pencerapan,permintaan pihak
pengurusan, temuduga, analisis kerja,soalak kajiselidik, kadar prestasi dan
ujian.
4.2 Pendekatan untuk mengenalpasti keperluan
latihan.
·
dua pendekatan
untuk mengenalpasti keperluan latihan ialah analisis peranan dan analisis
kerja.
·
Peranan boleh
ditakrifkan sebagai satu set pelbagai tingkah laku yang diharapkan daripada
orang yang menduduki kedudukan kepimpinan dalam sesebuah organisasi.
·
Kerja boleh
ditakrifkan sebagai satu set tugasan yang diberikan kepada sesuatu jawatan.
4.3 Latihan luaran
Di sampaikan oleh
sebuah organisasi latihan luar yang
berdaftar.
Program terbuka
di mana satu atau lebih daripada kakitangan menghadiri latihan yang telah diiklan.
Program tertutup
di mana anda latihan komisen akan dihantar khusus untuk kakitangan anda.
Latihan luar
adalah yang paling sesuai untuk organisasi yang tidak mempunyai sumber untuk
memberi latihan mereka sendiri.
4.4 Latihan dalaman
Latihan dalaman
diadakan di premis organisasi itu sendiri dan biasanya diberikan oleh
kakitangan penyedia luar.
Terdapat 3
pilihan umum yang diiktiraf untuk latihan dalaman:
a) Latihan dalaman pilihan 1 :
melibatkan sebuah organisasi latihan yang
berdaftar menyampaikan kursus khas yang diperlukan.
b) Latihan dalaman pilihan 2 :
dikendalikan oleh kakitangan dalam organisasi
itu sendiri namun penilaian akhir dan isu kelayakan diberikan oleh sesebuah
organisasi yang berdaftar.
c) Latihan dalaman pilihan 3 :
melaksanakan hampir keseluruhan latihan dan
penilaian di organisasi tersebut dengan bantuan organisasi yang berdaftar.
·
Latihan dalam
pilihan 3 adalah amat bersesuaian untuk di pilih.
4.5 Pelan latihan
ü Memahami tentang bekerja dalam satu organisasi
dan berbincang dengan kakitangan pengurusan.
Membantu dalam
memahami.
Ø Rancangan pembangunan
Ø Program pelaburan
Ø Kemajuan teknologi
Ø Produk
Ø Perkhidmatan yang dirancang
Ø Keadaan pesaing
Ø Perancangan tenaga kerja
Pengetahuan
mengenai scenario masa kini dan masa depan berfungsi sebagai asas untuk
mengenalpasti jenis keperluan latihan.
Jurulatih boleh
mencadangkan pelan latihan.
4.7 status latihan
Analisis
organisasi membantu jurulatih menganalisa pelbagai keperluan latihan dan
memutuskan status latihan sama ada mereka diganti , tidak mencukupi atau ia
adalah sebahagian keperluan latihan.
Membantu untuk
membuat keputusan tentang siapa yang perlu dilatih dan jenis latihan yang
diperlukan.
4.8 Perbelanjaan Latihan
Jumlah keperluan
latihan organisasi membantu dalam menentukan keutamaan keperluan latihan dan fasa-fasa di mana ia
sepatutnya dipenuhi.
Memerlukan
peruntukan kewangan untuk memenuhi perbelanjaan ke atas aktiviti.
Aktiviti latihan
melibatkan banyak kos.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan