Selasa, 27 Oktober 2015

KEPERLUAN LATIHAN PERSONEL :)

   PENGENALAN
·         Mengenalpasti keperluan latihan merupakan batu loncatan dalam system pengurusan latihan yang sesuai.
·         Falsafah latihan ialah prestasi industri merujuk kepada tahap dedikasi yang ditunjukkan oleh setiap personel dalam sesebuah organisasi.
Ø  Tujuan adalah untuk meningkatkan keberkesanan individu supaya mereka boleh menyumbang kepada daya saing organisasi.
Ø  Matlmat latihan adalah untuk memberi manfaat kepada individu dan perniagaan.
  •     Peluang untuk prestasi yang lebih baik wujud di semua peringkat organisasi.
  •     Latihan adalah proses yang berterusan.

ü  Apabila seseorang menyertai organisasi
ü  Apabila seseorang menganggap tanggungjawab baru
ü  Apabila prestaasi kerja seseorang memerlukan penambahbaikan
ü  Apabila keadaan baru memerlukan perubahan dalam produk, teknologi, dasar, amalan atau prosedur.

  •     Program latihan yang dibangunkan mengambilkira banyak factor.

ü  Keprluan pkerja untuk mempelajari kemahiran dan maklumat khusus.
ü  Dasar-dasar yang menentukan matlamat organisasi.
ü  Kehendak dan keperluan pelanggan.
ü  Konsep dan teori yang digunakan.
ü  Kekangan kepada organisasi.

JENIS JENIS LATIHAN
2.1  Latihan Dalaman
*      Latihan dalaman yang berbeza bagi pekerja , pengurus dan eksekutif.
*      Untuk meningkatkan prestasi kerja atau persediaan untuk kenaikan pangkat.
*      Latihan secara formal atau tidak formal , berpusat atau terpancar dan terancang atau tidak terancang.

2.2  Latihan Formal
*      Latihan formal merupakan salah satu daripada aktiviti-aktiviti yang telah dibentuk dalam pelan latihan sesebuah organisasi.


2.3  latihan tidak formal
*      Merujuk kepada latihan yang dijalankan oelh setiap penyelia individu yang dianggap wajar dan perlu.

2.4  Latihan Awal
*      Merujuk kepada sebarang aktiviti untuk menyediakan pekerja baru dalam mengendalikan tugas pertamanya.
*      Tujuan latihan adalah untuk membuat pekerja baru menjadi produktif secepat mungkin.

2.5  latihan Orientasi
*      Proses memberi seorang pekerja baru gambaran tentang organisasi dan mengandungi maklumat tentang sejarah organisasi.
*      Latihan ini juga untuk menjelaskan mengenai dasar-dasar organisasi.
*      Orientasi biasanya sama untuk semua pekerja baru.
*      Latihan awal bergantung kepada kawasan di mana pekerja baru akan berfungsi.
*      Latihan kedua pekerja kan diberi penjelasan terperinci tentang kerja yang dia akan laksanakan.

2.6  latihan semula
*      Latihan semula adalah proses melatih semula pekerja dalam kemahiran yang dia perlu belajar dalam latihan awal.
*      Latihan awal sangat susah adalah untuk disempurnakan berbanding latihan awal.

2.7  Latihan kenaikan pangkat
*      Jika pekerja sudah bersedia untuk maju dari satu tugas ke tugas yang lain dia perlu mendapatkan kemahiran dan pengetahuan untuk melaksanakan tugas yang baru.
*      Arahan khas akan diberikan  dalam latihan bergantung dengan bidang tugas yang bakal dipertanggungjawab ke atas pekerja tersebut.

2.8  Latihan Berterusan.
*      Latihan berterus adalah untuk memberikan pekerja maklumat yang wajar dan perlu.
*      Untuk memastikan kakitangan sentiasa maklum tentang apa-apa perubahan.
*      Undang-undang yang samarata dan dasar syarikat yang sama.

MENUBUHKAN PROGRAM LATIHAN FORMAL.
·         Menggunakan pendekatan sistem untuk latihan bagi mengatasi masalah yang dihadapi.

3.1  penggunaan analisis pekerjaan.
*      Menentukan jenis latihan yang diperlukan oleh pekerja.

3.2. penggunaan objektif tingkah laku.
*      Menentukan jenis tugas-tugas yang perlu dipelajari bagi menentukan tingkah laku yang akan berlaku.
a.      Suatu eprtanyaan tentang tingkah laku yang dikehendaki. Ini memberitahu pelatih tentang apa yang dia akan dapat lakukan jika dia Berjaya dalam latihan tersebut.
b.      Satu penjelasan mengenai keadaan di mana tingkah laku yang diingini dijangka berlaku.
c.       Standard kuantiti dan kualiti tingkah laku yang diingini dimana jurulatih akan menerimanya sebgai bukti bahawa pelajar telah memperoleh tingkah laku yang ditetapkan.

*      Persediaan yang perlu dilakukan:
a.      Huraian tugas yang disediakan untuk setiap pekerjaan dimana latihan yang perlu dilakukan, kemahiran, pengetahuan dan sikap yang telah ditentukan, dibangunkan.
b.      Objektif latihan kemudiannya diperoleh daripada analisis dengan kemahiran, pengetahuan dan sikap yang teliti.

*      Objektif latihan disusun dan teknik pengajaran yang akan digunakan untuk mencapai objektif-objektif tersebut ditentukan.
*      Program latihan ini digunakan sebagai asas untuk  pra ujian dan pasca ujian unit.
*      Factor yang terlibat dalam pembangunan program latihan:
§  Training program developed
ü  Organizational policies
ü  Operational constraints
ü  Employees needs
ü  Customers wants and needs
ü  New concepts and theories




KEPERLUAN LATIHAN.

ü  Prestasi kerja yang berkesan memerlukan standart kecekapan pada pekerja yang terdiri daripada bidang-bidang penting seperti pengetahuan kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan kerja.
ü  Keperluan latihan seseorang pekerja bergantung kepada kekurangan yang dimiliki dari segi pengetahuan , kemahiran dan sikap.

4.1   Penilaian keperluan latihan.
·         Keperluan latihan yang kurang ideal merangkumi peringkat seperti mempertimbangkan terma rujukan, mengambilkira keadaan dalam sesebuah organisasi,maklumat yang ada berkenaan pekerja yang baru dan pekerja yang sedia ada,mengambil kira masalah yang timbul dalam sesebuah organisasi dan pendekatan seperti pencerapan,permintaan pihak pengurusan, temuduga, analisis kerja,soalak kajiselidik, kadar prestasi dan ujian.
4.2  Pendekatan untuk mengenalpasti keperluan latihan.
·         dua pendekatan untuk mengenalpasti keperluan latihan ialah analisis peranan dan analisis kerja.
·         Peranan boleh ditakrifkan sebagai satu set pelbagai tingkah laku yang diharapkan daripada orang yang menduduki kedudukan kepimpinan dalam sesebuah organisasi.
·         Kerja boleh ditakrifkan sebagai satu set tugasan yang diberikan kepada sesuatu jawatan.

4.3  Latihan luaran
*      Di sampaikan oleh sebuah organisasi latihan luar  yang berdaftar.
*      Program terbuka di mana satu atau lebih daripada kakitangan menghadiri latihan yang telah diiklan.
*      Program tertutup di mana anda latihan komisen akan dihantar khusus untuk kakitangan anda.
*      Latihan luar adalah yang paling sesuai untuk organisasi yang tidak mempunyai sumber untuk memberi latihan mereka sendiri.
4.4  Latihan dalaman
*      Latihan dalaman diadakan di premis organisasi itu sendiri dan biasanya diberikan oleh kakitangan penyedia luar.
*      Terdapat 3 pilihan umum yang diiktiraf untuk latihan dalaman:
a)      Latihan dalaman pilihan 1 :
melibatkan sebuah organisasi latihan yang berdaftar menyampaikan kursus khas yang diperlukan.
b)      Latihan dalaman pilihan 2 :
dikendalikan oleh kakitangan dalam organisasi itu sendiri namun penilaian akhir dan isu kelayakan diberikan oleh sesebuah organisasi yang berdaftar.
c)      Latihan dalaman pilihan 3 :
melaksanakan hampir keseluruhan latihan dan penilaian di organisasi tersebut dengan bantuan organisasi yang berdaftar.
·         Latihan dalam pilihan 3 adalah amat bersesuaian untuk di pilih.

             4.5 Pelan latihan
  ü  Memahami tentang bekerja dalam satu organisasi dan berbincang dengan kakitangan                    pengurusan.

*      Membantu dalam memahami.
Ø  Rancangan pembangunan
Ø  Program pelaburan
Ø  Kemajuan teknologi
Ø  Produk
Ø  Perkhidmatan yang dirancang
Ø  Keadaan pesaing
Ø  Perancangan tenaga kerja
*      Pengetahuan mengenai scenario masa kini dan masa depan berfungsi sebagai asas untuk mengenalpasti jenis keperluan latihan.
*      Jurulatih boleh mencadangkan pelan latihan.

        4.7 status latihan
*      Analisis organisasi membantu jurulatih menganalisa pelbagai keperluan latihan dan memutuskan status latihan sama ada mereka diganti , tidak mencukupi atau ia adalah sebahagian keperluan latihan.
*      Membantu untuk membuat keputusan tentang siapa yang perlu dilatih dan jenis latihan yang diperlukan.
4.8 Perbelanjaan Latihan
*      Jumlah keperluan latihan organisasi membantu dalam menentukan keutamaan  keperluan latihan dan fasa-fasa di mana ia sepatutnya dipenuhi.
*      Memerlukan peruntukan kewangan untuk memenuhi perbelanjaan ke atas aktiviti.
*      Aktiviti latihan melibatkan banyak kos.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan